Ahad, 25 Oktober 2009

ADUN Manek Urai angkat sumpah jawatan

Thu | Oct 22, 09 | 4:20:55 pm MYT
KOTA BHARU, 22 Okt: Mohd Fauzi Abdullah dari PAS yang memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai dalam pilihanraya kecil 14 Julai lalu mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dalam persidangan DUN Kelantan Selasa lalu.




Beliau mengangkat sumpah di hadapan Speaker DUN Kelantan, Ustaz Nassuruddin Daud dengan disaksikan oleh Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan seluruh ADUN.

Fauzi yang lebih dikenali dengan panggilan Abe Uji mengalahkan calon BN Tuan Aziz Tuan Mat dengan majoriti 65 undi.

Pilihanraya itu diadakan berikutan kematian ADUN terdahulu, Ismail Yaacob.

Fauzi kelihatan tidak kekok berada di dalam dewan dan bergaul dengan ADUN-ADUN yang lain sekaligus menafikan dakwaan Umno BN kononnya Calon PAS tidak berpelajaran tinggi dan tidak dapat membiasakan diri dengan urusan negeri.

Dalam pada itu, Kelab Penyokong Kerajaan Kelantan (BBC) menyokong penuh titah ucapan Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra Sultan Ismail Petra yang menyokong usaha kerajaan Kelantan untuk menuntut bayaran royalti petroleum seperti perjanjian yang telah termaktub antara kerajaan negeri dan Petronas pada 1975.

Baginda bertitah berasaskan data daripada Jabatan Perangkaan yang diedarkan Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri, sumbangan Kelantan kepada pengeluaran petroleum seluruh negara bagi tahun 2005 hingga 2008 adalah lebih tinggi daripada pengeluaran negeri Sabah.

Pengerusi BBC, Abdullah Yaakob yang juga Adun Ayer Lanas berkata, ADUN di pihak kerajaan amat bersetuju dan mengakui apa yang dilakukan sehingga kini oleh kerajaan amat bertepatan dengan titah baginda.

Menyentuh hubungan di antara kerajaan negeri dengan kerajaan pusat,beliau berkata titah Tengku Muhammad Faris amat dihargai dan berharap kerajaan pusat dapat meningkatkan hubungannya dengan kerajaan negeri.

Ini kerana ujarnya, walaupun kerajaan negeri di bawah pemerintahan PAS,ia tetap menjadi tanggungjawab kepada kerajaan pusat untuk membantunya.

"Saya merakamkan junjung kasih kepada Pemangku Raja yang begitu perihatin kepada pemerintahan negeri ini dan titah baginda yang menyentuh pelbagai isu menggambarkan baginda mengambil berat hal pentadbiran dan kebajikan rakyat negeri ini," katanya yang ditemui selepas sidang dun berlangsung.

"Abdullah juga berkata titah ucapan Tengku Muhammad Faris kali ini amat bermakna bagi negeri Kelantan dan kesungguhan kerajaan untuk menjadikan Kelantan sebagai Negeri Jelapang Makanan Negara tahun 2015 telah mendapat perhatian serius dari baginda sendiri.

"Kita sebagai Ahli Dewan akan sedaya upaya melaksanakan titah Pemangku Raja demi kesejahteraan negeri ini dan kerjasama yang begitu kukuh antara Ahli Dewan dengan kerajaan negeri akan mempercepatkan lagi pembangunan negeri ini," katanya. _


harakahdaily.net

1 ulasan: